Aşırı Düşük Teklif Sorgulamasında İdareler Tarafından Sık Yapılan Hatalar (Yapım İşleri-1)
Yapım işlerinde aşırı
düşük teklif sorgulamasına ilişkin olarak gerek yaklaşık maliyet hesabı/ihale
dokümanı hazırlama aşamasında gerekse de teklif değerlendirme şamasında bir
takım hatalar yapılıyor. Bu hatalar kimi zaman ihale iptali kimi zaman da
düzeltici işlem tesisi gibi sonuçlar doğuruyor. Şimdi bu hatalara örnek
kararlar eşliğinde irdeleyelim.
-
Analiz formatının hazırlanmaması ve ihale dokümanı kapsamında verilmemesi:
Böyle bir hata yapılması durumunda genel olarak
düzeltici işlem tesisi yoluna gidiliyor. İdarenin aşırı düşük teklif sorgulama
yazısı ekinde analiz formatını isteklilere göndermesi gerekiyor.
08.03.2017 tarihli ve 2017/UY.III-757 sayılı KİK
kararı:
“İdarece her ne kadar ihale dokümanı
kapsamında istekli olabileceklere yukarıda belirtilen iş kalemlerine ilişkin
detaylı analiz formatlarının verilmediği görülse de anılan iş kalemlerine
ait birim fiyat tariflerine yer verildiği görülmüş ve istekli olabilecekler
tarafından bu iş kalemlerine ait birim fiyat tarifleri dikkate alınarak teklif
birim fiyatlarının oluşturulabilmelerinin mümkün olduğu anlaşılmaktadır.
İdarece tekliflerin değerlendirilmesi
aşamasında sınır değerin altında teklif verildiğinin tespiti durumunda bu
iş kalemlerine ait detaylı analiz
formatlarının aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sınır değerin altında
teklif sunan isteklilere verilebileceği ve bu isteklilerin de açıklamalarını bu
analiz formatına göre yapabilecekleri anlaşılmış olup, başvuru sahibinin bu
yöndeki iddiası yerinde görülmemiştir.” Bu karardaki olayda, analiz formatının ihale dokümanı kapsamında
verilmemesi esasa etkili bir aykırılık sayılmamış, ve teklif değerlendirme
aşamasında sorgulama yazısı ekine konularak telafi edilebileceği öngörülmüştür.
11.01.2017 tarihli ve 2017/UY.III-115 sayılı KİK
kararı:
“Bu çerçevede,
“32Lİ.İNŞ.09, 32Lİ.İNŞ.11, 32Lİ.İNŞ.12, 32Lİ.İNŞ.25, 32Lİ.İNŞ.27, 32Lİ.İNŞ.30,
ve BP.ÖBFA.01” pozları için idarece herhangi
bir analiz hazırlanmadığı görüldüğünden, söz konusu imalatlar için analiz
girdi ve miktarlarının gösterildiği analizlerin idarece hazırlanması,…, analiz hazırlanan özel pozlara ait analiz
girdilerinin ve miktarlarının gösterildiği analizlere de yer verilmek
suretiyle, yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenmesi gerektiği
sonucuna varılmıştır.” Bu karardaki olayda da, özel pozlar için isteklilerin açıklamalarında kullanabileceği analiz
formatının teklif değerlendirme aşamasında hazırlandıktan sonra sorgulama
yazısı ekine konularak telafi edilebileceği öngörülmüştür.
Ankara 12. İdare Mahkemesinin 12.01.2017 tarihli ve
E:2016/5039, K:2017/75 sayılı kararı:
“ihale konusu
yapım işinin kapsamında yer alan ve birim fiyat teklif alınan tüm iş kalemlerinin
paçal ve/veya özel iş kalemi niteliğinde olduğu; isteklilerce satın alınan
ihale dokümanı kapsamında, yapım işi
kapsamında bulunan tüm iş kalemlerine ilişkin 1 adet örnek analiz formatında
girdi miktarlarının belirtilmediği, sadece analiz girdi cinslerinin (malzeme,
işçilik, makine ekipman, diğerleri (nakliye) şeklinde belirtildiği tespitlerine
yer verildiği görülmektedir. Bu durumda; Kamu İhale Genel Tebliği’nin
45.1.4. maddesinin son fıkrası uyarınca özel
ve paçal iş kalemlerinin, analiz girdileri ve miktarlarının gösterildiği analiz
formatlarının, ihale dokümanı kapsamında istekli olabileceklere verilmesi
gerektiğinden ve davacı şirketin istekli olabilecek nitelikte bulunduğu uyuşmazlık
konusu ihalede söz konusu analiz formatlarının istekli olabileceklere
verilmediği anlaşıldığından, davacı şirketin itirazen şikâyet başvurusunun
reddine ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uyarlık görülmemiştir.” Bu
mahkeme kararındaki olayda ise özel ve
paçal iş kalemlerine ilişkin analiz formatının ihale dokümanında verilmemesinden
dolayı mahkeme kararıyla ihale iptal ediliyor. KİK itirazı reddetse bile
mahkeme kararıyla böyle bir durumla karşılaşmamak için, nalzi formatlarının
KİGT hükümlerine uygun olarak hazırlanarak ihale dokümanı ekinde istekli
olabileceklere verilmesi önemli.
-
Sıralı iş kalemleri/grupları listesi ve/veya sıralı analiz girdileri tablosunun
hazırlanmamış olması:
24.06.2015 tarihli ve 2015/UY.III-1763 sayılı KİK
kararı:
“sıralı iş kalemleri/grupları listesi ile sıralı analiz girdileri
tablosunun hazırlanmadığı, ihale dokümanında aşırı düşük teklif açıklamasında
kullanılmak üzere analiz formatına yer verilmediği, sadece yaklaşık maliyetin
%80’ini oluşturan kalemlerin belirlendiği, aşırı düşük teklif sorgulama
yazısında açıklama istenilecek iş kalemleri belirtilmesine karşın, açıklama
istenilecek ve istenilmeyecek analiz girdilerine ilişkin belirleme yapılmadığı
görülmüştür. İdare tarafından belirlenen metraj ve miktarlarla, aşırı düşük
teklif açıklaması yapan isteklinin açıklamasında belirttiği metraj ve
miktarların karşılaştırılarak değerlendirmesinin yapılabilmesi için de yine sıralı analiz girdileri tablosunun
hazırlanması gerekmektedir. Açıklama istenilen ve yukarıda belirtilen 6
adet iş kaleminin 5’inde Çevre ve Şehircilik Bakanlığı poz numaraları
kullanıldığı için bu poz numaralarına uygun olarak analizlerin sunulabileceği
düşünülse bile, “Yüklenici tarafından
temin edilen 0-70mm çapındaki Kırmataş dolgu malzemesi ile dolgu
yapılması(yüklenmesi, inşaat sahasına nakliyesi, boşaltılması, serilmesi ve
sıkıştırılması)” kaleminin idare tarafından özel poz olarak belirlendiği
dikkate alındığında yukarıdaki Tebliğ açıklaması uyarınca sıralı analiz girdileri tablosu hazırlanmadan ve açıklama istenilecek
analiz girdileri belirlenmeden mevzuata uygun bir şekilde aşırı düşük teklif
açıklaması yapılamayacağı değerlendirilmiştir.” Bu karardaki olayda analiz formatı hazırlanmadığı gibi sıralı iş
kalemleri/grupları listesi ve sıralı analiz girdileri tablosu da hazırlanmamış.
Ayrıca, açıklama istenecek ve istenmeyecek analiz girdileri de belirlenmemiş.
Bu nedenle düzeltici işlem tesis ediliyor ve tabi ihale süreci de uzuyor.
01.11.2012 tarihli ve 2012/UY.II-4154 sayılı KİK kararı:
“Bu çerçevede idarece Kamu İhale Genel Tebliği’nin 38.1’inci
maddesine uygun olarak “sıralı iş kalemleri/grupları listesi”, “iş kalemlerine
ait ayrıntılı analizler” ve bu analizler esas alınarak “sıralı analiz girdileri
tablosu” hazırlanması ve Kamu İhale
Genel Tebliği’nin 45.1.2.3’üncü maddesine uygun olarak yeniden aşırı düşük
teklif açıklaması istenilmesi gerektiği anlaşılmıştır. Sonuç olarak
yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle
giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, idare tarafından “sıralı iş
kalemleri/grupları listesi”, “iş kalemlerine ait ayrıntılı analizler” ve
“sıralı analiz girdileri tablosu” hazırlanarak, Yis İnş. San. Tic. Ltd. Şti. ve
Öz-Ka İnş. Tic. Ltd. Şti.nden yeniden aşırı düşük teklif açıklaması istenilmesi
ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden
gerçekleştirilmesi gerekmektedir.” Bu karardaki olayda da
yine idare “sıralı iş kalemleri/grupları
listesi”, “iş kalemlerine ait ayrıntılı analizler” ve bu analizler esas
alınarak “sıralı analiz girdileri tablosu” hazırlamadığı için düzeltici işlem
tesis ediliyor.
- “N” Sınır değer
katsayısının yanlış belirlenmesi:
Bir önceki makalemde de değindiğim gibi “N”
sınır değer katsayısı işin niteliği ve idarenin durumuna göre belirleniyor ve buna
ihale dokümanı ve ihale ilanında yer veriliyor. Daha sonra bu katsayı aşırı
düşük teklif sorgulamasında sınır değer hesabında kullanılıyor. Bu katsayının
yanlış belirlenmesi ihale sürecinde, ihale iptali de dahil olmak üzere, bir takım sorunlara sebebiyet verecektir.
24.12.2014 tarihli ve 2014/UY.III-4116 sayılı KİK kararı:
“Diğer taraftan ihale dokümanında yer alan sınır değer
katsayısı hakkında süresi içinde dokümana yönelik bir şikâyet başvurusu
yapılmadığı, bununla birlikte, idarece yanlış katsayı (N=1,00) esas
alınarak hesaplanan sınır değerin 1.073.828,96 TL, doğru katsayı (N=1,20) esas
alınarak hesaplanan sınır değerin ise 894.857,46 TL olduğu, mevzuata aykırı ve
yanlış belirlenen sınır değer esas alınarak yapılan hesaplamada 4 isteklinin
teklif fiyatının bu değerin altında kaldığı için değerlendirme dışı
bırakılmasına karar verildiği, N=1,20 katsayısı esas alınarak yapılan
hesaplamada ise geçerli tekliflerin tamamının sınır değerin üzerinde çıktığı,
bu durumda ihale üzerinde bırakılan ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci
teklif sahibi istekli değişmekte olup sınır
değer katsayısının yanlış belirlenmesinin esasa etkili olduğu anlaşılmaktadır. Sonuç
olarak idarece ihalenin iptal edilme gerekçesi olan sınır değer katsayısının
yanlış belirlenmesinin esasa etkili bir sonuç doğurduğu anlaşıldığından,
ihalenin iptali gerekçesinin yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.” Bu karardaki olayda idare sınır değer katsayısını yanlış belirlediği gerekçesiyle
ihaleyi iptal ediyor ve KİK bu gerekçeyle ihale iptalini yerinde buluyor.
08.08.2012 tarihli ve 2012/UY.II-3171 sayılı Kurul kararı
“Buna göre ihale
dokümanında yer alan idare tarafından
esas alınan sınır değer katsayısı mevzuata aykırı olmasına rağmen süresi içinde
dokümana yönelik bir şikâyet başvurusu yapılmamıştır. Öte yandan idarece
yanlış katsayı esas alınarak hesaplanan sınır değer 963.450,00 TL, doğru
katsayı esas alınarak hesaplanan sınır değer ise 802.875,00 TL’dir. Bu durumda,
sınır değerin mevzuata uygun şekilde hesaplanması sonucunda oluşan yeni sınır
değerin altında 8 geçerli teklif kalmaktadır. İdarece sınır değerin yanlış hesaplanması sonucunda da anılan 8 istekli
sınır değerin altında kalmış olduğundan ve bu istekliler tarafından aşırı düşük
teklif açıklamasında bulunulmadığından, isteklilerin tekliflerinin
reddedilmesi gerekmektedir. Öte yandan doğru
sınır değerin üzerinde teklif veren isteklilerin tekliflerinin geçerli
teklifler olduğu göz önüne alındığında, katsayının yanlış öngörülmesinin esasa
etkili bir aykırılık doğurmadığı sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak idarece ihalenin iptal edilme gerekçesi olan
sınır değer katsayısının yanlış belirlenmesinin esasa etkili bir sonuç
doğurmadığı anlaşıldığından, ihalenin iptalinin yerinde olmadığı ve
ihalenin iptali kararının iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.” Bu karardaki olayda ise sınır değer katsayısının yanlış belirlenmiş olması
esasa etkili bir aykırılık kabul edilmemiş ve bu gerekçeyle ihalenin idare
tarafından iptal kararının iptaline karar verilmiş. Nasıl, yukarıdaki kararla
çelişkili değil mi? Bir sonraki makalemizde aynı konuya devam edeceğim.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder