Aşırı Düşük Teklif Sorgulamasında İdareler Tarafından Yapılması Gerekenler (Yapım İşleri)
Bir önceki makalemden sonra, bu makalemde de yapım işi ihalelerinde
idareler tarafından aşırı düşük teklif sorgulama aşamasında neler yapılması
gerektiğini açıklayacağım. Bir sonraki makalemde de bu aşamada idarelerce sık
yapılan hataların ne olduğunu örnek KİK ve mahkeme kararlarını vererek
anlatacağım. Savunma aşamasında istekliler, değerlendirme aşamasında da
idareler tarafından sık yapılan hataları ise başka makalelerde ele alacağım.
Yapım işi ihalelerinde aşırı düşük teklif sorgulamasında idareler
tarafından yapılması gerekenleri iki aşamada açıklayabiliriz. Birinci aşama,
yaklaşık maliyet tespiti ve ihale dokümanı hazırlama aşaması. İkinci aşama da
tekliflerin değerlendirilmesi aşaması. Bunları ayrı ayrı irdeleyelim.
A)
Yaklaşık maliyet tespiti
ve ihale dokümanı hazırlama aşaması
Aşırı düşük teklif sorgulama ve değerlendirme aşamasının sağlıklı işlemesi
her şeyden önce yaklaşık maliyet tespitinin sağlıklı bir şekilde yapılmasına
bağlı. Bu noktada idare tarafından yapılması gerekenler Kamu İhale Genel
Tebliği’nin (KİGT) 38’inci maddesinde anlatılıyor. Adım adım yapılması
gerekenler şu şekilde:
-
Yaklaşık maliyeti oluşturan iş
kalemleri/gruplarının yaklaşık maliyete oranı tespit edilir.
-
Yaklaşık maliyeti oluşturan iş
kalemleri/grupları tutarlarının büyükten küçüğe sıralandığı ve oranların
kümülatif toplamının da gösterildiği “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” ile
iş kalemleri/gruplarına ait ayrıntılı
analizler ve analiz girdilerinin tutarları itibarıyla küçükten büyüğe
sıralanmış halini gösteren “sıralı analiz girdileri tablosu” hazırlanır.
-
Sıralı iş kalemleri/grupları listesi oluşturulurken, iş kalemleri/grupları
tutarlarının yaklaşık maliyete oranları, en
yakın dört ondalık basamaklı sayıya getirilecek biçimde yuvarlanır.
-
İsteklilerin tekliflerinin aşırı düşük olarak tespit edilerek kendilerinden
açıklama istenmesi durumunda, yapacakları açıklamada sunacakları analizlere
ilişkin analiz formatları hazırlanır ve
ihale dokümanına eklenir. Bu analiz formatlarına ilişkin örnekler KİGT
ekinde (Ek-Y.2) yer almaktadır.
-
Bütün iş kalemleri/iş grupları için tek
bir analiz formatı düzenlenebileceği gibi, iş kalemleri/iş gruplarının
yapım şartlarına göre birden fazla
analiz formatı da düzenlenebilir.
-
Kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar ile uyumlu olmayan
iş kalemleri (özel iş kalemleri) ile
idarelerce tasarlanan ve birden fazla iş kalemini ihtiva eden iş kalemleri (paçal iş kalemi) için bu iş
kalemlerinde bulunan analiz girdileri ve miktarlarının gösterildiği analiz
formatları hazırlanır ve ihale dokümanı kapsamında verilir.
-
Sınır değer hesaplamasında kullanılacak ve sınır değer hesaplama formülünde
bir bileşen olan “N” katsayısı belirlenir
ve ihale dokümanı ile ilanda belirtilir. Bu katsayı “B-Üstyapı (Bina)
İşleri”, “C-Sıhhi Tesisat ve Mekanik Tesisat İşleri”, “D-Elektrik İşleri”,
“E-Elektronik ve İletişim İşleri” grubundaki yapım işleri ile bu işlerle ilgili
tamamlama, onarım, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işlerinde (1,00), diğer
yapım işlerinde (1,20)’dir.
-
Ancak Bakanlıklar tarafından farklı
“N”katsayıları belirlenebilmekte olup, bunlar Resmi Gazete’de ilan edilmektedir.
Bu noktada idareler kendilerinin durumu (bağlı olunan Bakanlık vs.) ve yapım
işinin tipine göre uygun katsayıyı belirlemek durumundadırlar.
B)
Teklif değerlendirme
aşaması
Bu aşamada yapılacak
olan işler ise ihale komisyonu tarafından yürütülür. Bunlar KİGT’nin 45.1’inci
maddesinde açıklanmaktadır. Bunları da şu şekilde sıralayabiliriz:
-
İdarece hazırlanan “sıralı iş kalemleri/grupları listesi” kullanılarak yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren
iş kalemleri/grupları belirlenir. Sıralı listeye göre, tutarlarının
yaklaşık maliyete oranlarının kümülatif toplamı % 80 oranına kadar olan iş
kalemleri/grupları ile kümülatif toplama eklendiğinde % 80 oranının aşılmasına
neden olan iş kalemi/grubu, sorgulamaya tabi tutulacak olan iş
kalemleri/grupları olarak belirlenir. Bunların dışında kalan iş kalemleri/grupları
için sorgulama yapılmaz.
-
Açıklama istenilmesi gereken iş kalemleri/gruplarına ait idarece (38.1)
maddesine göre oluşturulan “sıralı
analiz girdileri listesi” kullanılarak tutarı kar ve genel gider hariç analiz
toplamının % 3’üne eşit ve bu tutarın altında olan analiz girdileri tespit
edilir. Bunlar için açıklama yapılması istenmez.
-
Tutarı, kar ve genel gider hariç analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olması nedeniyle sorgulamaya tabi
tutulmayacak analiz girdilerinin tutarlarının kümülatif toplamının kar ve genel
gider hariç analiz toplamının %15’ini aşması durumunda; en küçük tutardan
itibaren kümülatif toplamda % 15’lik tutarın aşılmasına neden olan analiz
girdisi belirlenecek, tutarı bu girdinin tutarından daha az olan girdiler için
açıklama istenilmeyecektir.
-
Analizlerdeki işçilik girdisi,
tutarları analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında olsa dahi, açıklama istenilecektir. Bu aşamada
yapılacak işlemlere ilişkin bir örnek KİGT 45.1.2.3. maddesinde verilmektedir.
İncelenmesinde fayda görüyorum.
-
Sınır değer hesaplanır. Bu hesaplama KİK ana
sayfasında (https://ekap.kik.gov.tr/EKAP/Vatandas/SinirDegerHesaplama.aspx) yer
alan sınır değer hesaplama modülü kullanılarak yapılır. Sınır değer hesabında teklif mektubu geçerli ve teminat mektubu uygun olan tüm isteklilerin
teklifleri, herhangi başka bir sebepten değerlendirme dışı kalsalar bile, geçerli teklif gibi kabul edilir ve sınır
değer hesaplama formülüne girer.
-
Yaklaşık maliyetin % 40 - % 120 aralığında geçerli teklif bulunmaması
durumunda; sınır değer yaklaşık
maliyetin % 40’ıdır. Yapılan hesaplama sonucunda sınır değerin yaklaşık maliyetin % 40’ının altında çıkması durumunda
sınır değer yaklaşık maliyetin % 40’ı olarak belirlenir.
-
Sınır değerin altındaki teklif sahiplerinden yaklaşık maliyetin % 80’lik bölümünü oluşturan iş kalemleri/gruplarına
ilişkin ayrıntılar yazılı olarak istenir. Bu çerçevede; istenen açıklamanın
niteliği dikkate alınarak, isteklilere beş
(5) iş gününden az olmamak üzere makul bir süre verilir.
Yapım işlerinde aşırı düşük teklif sorgulama aşaması yukarıda da anlatıldığı üzere çok sayıda aşamadan ve çetrefilli bir takım hesaplamalardan oluşuyor. Ancak mühendislik esasına dayalı bu ihalelerde bu şekilde teknik bir prosedür işletilmesi kanımca normal kabul edilmeli. Ancak böylesi çetrefilli bir aşırı düşük teklif sorgulama süreci çok da fazla sayıda hataya sebep oluyor. Bir sonraki makalem bu süreçte idareler tarafından sık yapılan hatalarla ilgili olacak.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder