25 Ocak 2017 Kamu İhale Mevzuatı Değişiklikleri Ne Anlama Geliyor-3 (Hizmet Alımı İhaleleri)
25 Ocak 2017 kamu ihale mevzuatı değişikliklerini irdelemeye bugün de hizmet alımları ile devam edeceğim.
Hizmet alım ihalelerinde, ihale süreçlerinin belki de en önemli parametresi olan yaklaşık maliyeti etkileyen önemli bir değişiklik yapıldı. Buna göre artık yaklaşık maliyet hesabında dikkate alınacak yüklenici karı, genel toplam tutar üzerinden maksimum %7 olarak belirlenmiştir. Bu durum yaklaşık maliyet ve teklif bedelleri arasındaki makası azaltacak ve personel çalıştırılmasına dayalı olan ihaleler dışındaki aşırı düşük teklif sınır değerini düşürecektir. Tabi ortalamada idarelerin dikkate aldığı yüklenici karı yüzdesi önceki oran olan %20'den fiili olarak çok daha düşükse bu değişikliğin etkisi minimum düzeyde de olabilir.
Bilindiği üzere hizmet alım ihalelerinde yaklaşık maliyet eşik değerin üzerinde ise ekonomik ve mali yeterlik belgelerinin istenmesi zorunlu idi. Yönetmelikte yapılan değişiklikle artık bankalardan temin edilecek belgelerin (banka referans mektubu) istenmesi zorunluluğu kaldırılmaktadır. Bu durum istekliler için iyi, bankalar için ise kötü haber. Muhtemelen, bu kapsamdaki komisyon gelirleri düşecektir. Tabi, idareler ihale dokümanında banka referans mektubu istemediklerini belirtirlerse.
Hizmet alım ihalelerine ilişkin muhtemelen en önemli değişiklik personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarında (örn. yemek, araç kiralama, sigortacılık vs.) aşırı düşük teklif sınır değerinin hesaplanma yöntemi ile ilgili. Buna göre artık bu ihalelerde sorgulama sınır değeri ilk oturumda teklif mektubu ve geçici teminatı uygun bulunan isteklilerin teklif bedelleri ile yaklaşık maliyetin aritmetik ortalamasının KİK tarafından belirlenecek bir katsayıyla çarpımı olarak hesaplanmasıyla belirlenecek. KİK tarafından bu katsayılar hizmet türlerine göre bir kaç gün önce belirlenerek ilan edildi. Bu katsayılar 0,77 ile 0,88 aralığında. Bu durumda, yaklaşık maliyet hesabıyla ilgili değişiklik de düşünüldüğünde, sınır değer altında kalacak tekliflerin sayısı azalacak gibi görünüyor. Uygulama da bu kısa zamanda görülecektir.
Yemek hizmeti alım ihalelerinde aşırı düşük teklif açıklaması ile ilgili de bazı değişiklikler Kamu İhale Genel Tebliği'nde yapıldı. Buna göre, malzemeli yemek hizmet alım ihalelerinde aşırı düşük teklif açıklamasında açıklama yapılacak olan ana girdiler kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek olarak belirlendi.
Aşırı düşük teklif açıklamalarına ilişkin önemli bir belirleme de akaryakıt girdisinin nasıl açıklanacağı ile ilgili. Buna göre hizmet alım ihalelerinde aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında akaryakıtla ilgili bir açıklama yapılıyorsa (örn. personel servis ihaleleri, araç kiralama ihaleleri vs.) akaryakıt birim fiyatı EPDK tarafından açıklanan perakende fiyatlardan düşük olamayacak. Bu açıklama ile artık akaryakıt girdisinin açıklanmasında fiyat teklifi, rafineri çıkış fiyatı, dağıtıcı karı, vergiler vs. dikkate alıp ayrıştırma yaparak açıklama uygulamasına geçit verilmeyecek. Bu değişiklik yapım işi ihaleleri aşırı düşük açıklamasında da yapıldı.
Hizmet alım ihaleleri ile ilgili değişiklikler genel olarak böyle. Bir sonraki yazımda yapım işi ihaleleri değişiklikleriyle devam edeceğim.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder