29 Haziran 2017 tarihli Kamu İhale Uygulama Yönetmeliği Değişiklikleri Üzerine
Kamu İhale Kurumu (KİK)
29 Haziran 2017 tarihinde ihale uygulama yönetmeliklerinde ve Kamu İhale Genel
Tebliği’nde yapılan mevzuat değişikliklerini Resmi Gazete’de yayımladı. Bu değişikliklerin neredeyse tamamı yurt
dışında başka ülke yetkili kurum ve kuruluşları tarafından düzenlenen
belgelerin tasdik edilmesiyle ilgili. Yapım işlerinde iş deneyim belgesi
düzenlenmesiyle ilgili de küçük bir değişiklik var. Şimdi bu değişiklikleri
irdeleyelim.
-
Yurtdışında
Düzenlenen Katılım ve Yeterlik Belgelerinin Tasdik İşlemine İlişkin
Değişiklikler:
KİK
tarafından bu mevzuat değişikliği paketi kapsamında yurt dışında o ülkelerin
yetkili kurum ve kuruluşları tarafından düzenlenen bir takım katılım ve
yeterlik belgelerinin (iş deneyim belgeleri, bilanço, gelir tablosu, kalite
belgeleri vs.) tasdik işlemiyle ilgili yapılan değişikliklerin esas gerekçesi
bu konuyla ilgili Danıştay tarafından önceki yönetmelik hükümlerine ilişkin verilen
yürütmeyi durdurma kararları. Ayrıca, bu belgelerin sunuluş şekliyle ilgili de
çok sayıda uyuşmazlık gerek KİK’e geliyor gerekse de idari yargıya taşınıyor.
Danıştay’ın daha önce vermiş olduğu yürütmeyi durdurma kararının gerekçesi de
T.C. Dışişleri Bakanlığı ve konsolosluklarının kendilerine tasdik için
getirilmiş olan belgelerde yer alan kişilerin
belgeyi hangi unvanla imzaladıklarına ilişkin bir garanti verememesi.
Nitekim ilgili Danıştay 13. Dairesi kararında şöyle deniliyordu: “6004 sayılı Dışişleri Bakanlığı’nın Kuruluş
ve Görevleri Hakkında Kanun’da konsolosluklara, tasdiki söz konusu olan belgeyi imzalayan kişinin belgeyi hangi sıfatla
imzaladığına ilişkin tespit ve tasdik yapma görevinin öngörülmediği, ilgili
ülkelerdeki tüm makamların imza ve mühür örneklerinin dış temsilciliklerde
bulunmasının mümkün olmadığı, dış temsilciliklerde yapılan mutad uygulamanın
düzenlenen belgedeki imza ve mühürlerin belgenin düzenlendiği ülkenin Dışişleri
Bakanlığı tarafından onaylanması, müteakiben, ilgili ülke Dışişleri
Bakanlığı'nın imza ve mührünün metne şamil olmamak üzere dış temsilciliğimizce
onaylanması olduğu, dış temsilciliklerce belgenin düzenlendiği ülkenin
Dışişleri Bakanlığı'nın imza ve mühür tasdikinin yapıldığı,
…
1512 sayılı ve 6004 sayılı
Kanunların, dış temsilciliklerimize,
yabancı ülke makamlarınca düzenlenmiş bir belgeyi imzalayan kişinin belgeyi
hangi sıfatla imzaladığına ilişkin tespit ve tasdik yapma görevi yüklemediği;
belgeyi düzenleyen yabancı ülke makamlarından gerekli bilgilerin temin
edilmesinin ise, dış temsilciliklerimizin yabancı ülkelerde sahip olduğu yetki,
yasal düzenlemeler ve teşkilât yapısı çerçevesinde imkân dâhilinde olmadığı, bu
nedenle belgeyi imzalayan kişinin hangi sıfatla imzaladığına ilişkin bir
tasdikin dış temsilciliklerimizce yapılamayacağı anlaşıldığından…”
Yapılan mevzuat değişikliği ile yabancı ülkelerde
düzenlenen belgelerin tasdik işlemiyle ilgili dört alternatif tekrar
düzenleniyor. Bunlar sırayla şöyle:
a) Yabancı
Resmi Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesine taraf
ülkelerde düzenlenen ve bu Sözleşmenin 1 inci maddesi kapsamında bulunan resmi
belgeler (adli sicil belgeleri, iş deneyim belgeleri veya gelir tablosu) gibi
idari belgeler) : Bu belgeler “apostil tasdik şerhi”
taşıması kaydıyla Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu veya Türkiye Cumhuriyeti
Dışişleri Bakanlığı tasdik işleminden muaf tutuluyor. Apostil tasdik
işleminden, belgedeki imzanın doğruluğunun (imza doğruluğu), belgeyi
imzalayan kişinin hangi sıfatla imzaladığının (unvan doğruluğu)ve
varsa üzerindeki mühür veya damganın aslı ile aynı olduğunun teyidi (damga
doğruluğu) işlemi anlaşılıyor.
Yapılan
yönetmelik değişikliğinde “apostil tasdik şerhi”ne ilişkin daha belirgin olmak
üzere şu açıklama yapılıyor. İmza
doğruluğu, unvan doğruluğu ve damga doğruluğu teselsülen tasdik edilmiş olmalı
(yani şerhi vuran makam bir önceki tasdik makamının bu hususlarını apostille
onaylamalı) Bu düzenleme “apostil tasdik şerhi”nde çok sık yapılan bir
hataya işaret ediyor. Örneğin yurt dışında bir kurumdan alınmış iş deneyim
belgesinin noter onaylı örneği alındıktan sonra “apostil tasdik şerhi” vuruluyor, ancak bu şerh sadece noterin
imza-unvan ve damga doğruluğunu teyit ediyor. Esas belgeyi düzenleyen yer
açısından bu tasdiği yapmıyor. Bu durumda ilgili istekli iş deneyim
belgesini belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmadığı için değerlendirme
dışı kalıyor.
b) 1) Belge düzenlendiği ülkedeki yetkili
mercilerce tasdik edilir. (Yetkili merci o ülkenin Dışişleri Bakanlığı ise bu
aşama atlanır.)
2)
Yetkili merci tasdikinden sonra belge o ülkenin Dışişleri Bakanlığı tarafından
tasdik edilir.
3)
Belge son olarak o ülkedeki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu tarafından tasdik
edilir. O ülkede konsolosluğumuz yok ise o ülkeden sorumlu konsolosluğumuz bu
işi yapar.
Bu
yöntemde ilk iki aşamada yer alan ilgili
yabancı ülke mercilerince tasdik işlemleri imza doğruluğu, unvan doğruluğu ve
damga doğruluğunu sağlamak zorundadır. Son aşamadaki Türkiye Cumhuriyeti Konsolosluğu tasdiki ise imza ve damga doğruluğunu
(o ülkenin Dışişleri Bakanlığı tasdiğine ilişkin olarak) sağlayacaktır.
Görüleceği üzere, Danıştay kararında da bahsedildiği üzere, Türkiye Cumhuriyeti
Konsolosluklarının unvan doğruluğunu yapamıyor olmasından dolayı unvan tasdiği konsolosluklarımızdan bu
yönetmelik değişikliğiyle alınıyor.
c)
1) Belge düzenlendiği ülkenin Türkiye
temsilciliği tarafından tasdik edilir.
2)
İlk aşamadaki tasdik işleminden sonra belge Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri
Bakanlığı tarafından tasdik edilir.
Bu
yöntemde ilk aşamada yer alan ilgili
yabancı ülke Türkiye temsilciliği tasdik işlemi imza doğruluğu, unvan doğruluğu
ve damga doğruluğunu sağlamak zorundadır. Son aşamadaki Türkiye Cumhuriyeti
Dışişleri Bakanlığı tasdiki ise imza ve damga doğruluğunu (o ülkenin Türkiye’deki
temsilciliğinin tasdiğine ilişkin olarak) sağlayacaktır. Yine, Danıştay
kararında da bahsedildiği üzere, Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığının
unvan doğruluğunu yapamıyor olmasından dolayı unvan tasdiği Dışişleri
Bakanlığımızdan bu yönetmelik değişikliğiyle alınıyor.
d) Yabancı ülkenin Türkiye’deki
temsilciliği tarafından doğrudan düzenlenen belgeler: Bu
belgeler de yine Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tarafından tasdik edilecek
ve bu tasdik işlemi imza ve damga doğruluğunu (o ülkenin Türkiye’deki
temsilciliğinin imza ve damgasına ilişkin olarak) sağlayacaktır.
Getirilen bir diğer
düzenleme de teselsülen yapılan tasdik işlemlerinde teyit edilecek unsurlara ilişkin eksikliklerin (imza-unvan ve damga
doğruluğu) veya hataların sonraki merciler tarafından tasdik kapsamında
giderilmesi veya düzeltilmesi halinde de belgenin geçerli kabul edilmesi.
Örneğin, yetkili merci tasdiği damga doğruluğuna ilişkin bilgi içermiyor ancak
o ülke Dışişleri Bakanlığı tasdiki belgeyi ilk hazırlayan yerin damgasının
doğruluğunu da teyit ediyorsa bu durumda ilk aşamaya ilişkin tasdikte yer alan
bu eksiklik dikkate alınmayacak ve belgenin geçerliliğini etkilemeyecek.
-
Yapım
İşlerinde Özel Sektör İş Deneyim Belgelerinin Düzenlenmesine İlişkin
Değişiklik:
Gerçek
kişilere veya kamu kurumları dışındaki tüzel kişilere belediye sınırları veya
mücavir alan dışında gerçekleştirilen işler için iş deneyim belgesi düzenleme yetkisi çevre ve şehircilik il
müdürlüğünden alınıyor ve il özel idaresine geçiyor. İl özel idareleri
tarafından bu kapsamda düzenlenen belgeler vali veya yetkilendirdiği kişi
tarafından onaylanacak.
29
Haziran 2017 tarihli kamu ihale uygulama yönetmelikleri değişikliği paketinin
getirdikleri genel hatlarıyla bu şekilde. Umarım herkes için hayırlı olur. Bir
sonraki yazımda aynı gün Kamu İhale Genel Tebliği’nde yapılan değişiklikleri
ele alacağım.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder