29 Haziran 2017 tarihli Kamu İhale Genel Tebliği Değişiklikleri Üzerine
Kamu İhale Kurumu (KİK)
29 Haziran 2017 tarihinde ihale uygulama yönetmelikleri dışında Kamu İhale
Genel Tebliği’nde de (KİGT) iki değişiklik yaptı. Şimdi de bunları irdeleyelim:
-
Sözleşmesi
imzalanmış bir ihalede idari yargı kararları neticesinde ekonomik açıdan en
avantajlı teklif sahibinin değişmesi:
KİGT’ye eklenen 25.4.
maddesi ile idari yargı tarafından KİK uyuşmazlık kararlarıyla ilgili verilen yürütmenin durdurulması veya iptal
kararları neticesinde, sözleşmesi imzalanmış bir ihalenin ekonomik açıdan en
avantajlı isteklisinin değişmesi durumunda ne yapılacağı açıklandı. Buna
göre öncelikle, yargı kararı sonrasında ekonomik açıdan en avantajlı teklif
sahibi olan istekli 4734 sayılı Kanun ve yönetmelik hükümlerine göre sözleşme
imzalamaya davet edilecek. Bu istekli yükümlülüklerini yerine getirerek
sözleşme imzalamaya hazır hale gelirse;
işin yürütücüsü olan yükleniciyle imzalanmış olan sözleşme feshedilerek
hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilecek, akabinde de belirlenen yeni en
avantajlı teklif sahibi il imzalanacak.
Eğer belirlenen yeni
ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi sözleşme imzalamayacağını
bildirirse, süresi içerisinde sözleşme imzalamaya gelmezse veya sözleşme
imzalanması öncesi yükümlülüklerini yerine getirmezse (vergi borcu, sosyal
güvenlik prim borcu gibi) mevcut sözleşmenin yüklenicisi olan kişiyle işin
yürütülmesine devam edilebilecek.
Benim şahsi kanaatim bu
düzenlemede bir eksiklik bulunduğu şeklinde. Eğer, mahkeme kararı sonrasında ekonomik açıdan en avantajlı teklif
sahibi ile birlikte ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi de
değişirse ve bu kişi mevcut sözleşmenin yüklenicisinden farklıysa ne olacak?
Bu durumda yeni birinci avantajlı teklif sahibi istekli ile sözleşme
imzalanmazsa 4734 sayılı Kanunun 44’üncü maddesi uyarınca yeni ikinci avantajlı
teklif sahibine gidilmesi gerekmez mi?
-
Personel
çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarında sınır değer tespit
formülünde değişiklik:
KİGT 72.1.2. maddesinde
yapılan değişiklikle personel
çalıştırılmasında dayalı olmayan hizmet alımlarında sınır değer hesabına
katılacak teklif sayısı azaltıldı. Buna göre yaklaşık maliyetin %60’ından düşük
olan tekliflerle yaklaşık maliyetin üzerinde olan teklifler artık sınır değer
hesaplama formülüne katılmayacak. Bunun pratik sonucunun sınır değerin
yükselmesi olacağını tahmin ediyorum. Çünkü, yaklaşık maliyet üstü teklif
uygulamada çok daha az olurken, yaklaşık maliyetin %60’ından düşük olan tekliflere
daha sık rastlanıyor. Hesaplamadan, bu daha düşük olan teklifler çıkartılınca
doğal olarak sınır değer yükselecektir. Bu değişikliğin gerekçesinin ne
olduğunu da açıkçası merak ediyorum.
29
Haziran 2017 tarihli KİGT değişikliği paketinin getirdikleri genel hatlarıyla
bu şekilde. Umarım herkes için hayırlı olur.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder