29 Haziran 2017 tarihli Kamu İhale Genel Tebliği Değişiklikleri Üzerine

Kamu İhale Kurumu (KİK) 29 Haziran 2017 tarihinde ihale uygulama yönetmelikleri dışında Kamu İhale Genel Tebliği’nde de (KİGT) iki değişiklik yaptı. Şimdi de bunları irdeleyelim:

-          Sözleşmesi imzalanmış bir ihalede idari yargı kararları neticesinde ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibinin değişmesi:

KİGT’ye eklenen 25.4. maddesi ile idari yargı tarafından KİK uyuşmazlık kararlarıyla ilgili verilen yürütmenin durdurulması veya iptal kararları neticesinde, sözleşmesi imzalanmış bir ihalenin ekonomik açıdan en avantajlı isteklisinin değişmesi durumunda ne yapılacağı açıklandı. Buna göre öncelikle, yargı kararı sonrasında ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olan istekli 4734 sayılı Kanun ve yönetmelik hükümlerine göre sözleşme imzalamaya davet edilecek. Bu istekli yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamaya hazır hale gelirse;  işin yürütücüsü olan yükleniciyle imzalanmış olan sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilecek, akabinde de belirlenen yeni en avantajlı teklif sahibi il imzalanacak.

Eğer belirlenen yeni ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi sözleşme imzalamayacağını bildirirse, süresi içerisinde sözleşme imzalamaya gelmezse veya sözleşme imzalanması öncesi yükümlülüklerini yerine getirmezse (vergi borcu, sosyal güvenlik prim borcu gibi) mevcut sözleşmenin yüklenicisi olan kişiyle işin yürütülmesine devam edilebilecek.

Benim şahsi kanaatim bu düzenlemede bir eksiklik bulunduğu şeklinde. Eğer, mahkeme kararı sonrasında ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ile birlikte ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi de değişirse ve bu kişi mevcut sözleşmenin yüklenicisinden farklıysa ne olacak? Bu durumda yeni birinci avantajlı teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanmazsa 4734 sayılı Kanunun 44’üncü maddesi uyarınca yeni ikinci avantajlı teklif sahibine gidilmesi gerekmez mi?

-          Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarında sınır değer tespit formülünde değişiklik:

KİGT 72.1.2. maddesinde yapılan değişiklikle personel çalıştırılmasında dayalı olmayan hizmet alımlarında sınır değer hesabına katılacak teklif sayısı azaltıldı. Buna göre yaklaşık maliyetin %60’ından düşük olan tekliflerle yaklaşık maliyetin üzerinde olan teklifler artık sınır değer hesaplama formülüne katılmayacak. Bunun pratik sonucunun sınır değerin yükselmesi olacağını tahmin ediyorum. Çünkü, yaklaşık maliyet üstü teklif uygulamada çok daha az olurken, yaklaşık maliyetin %60’ından düşük olan tekliflere daha sık rastlanıyor. Hesaplamadan, bu daha düşük olan teklifler çıkartılınca doğal olarak sınır değer yükselecektir. Bu değişikliğin gerekçesinin ne olduğunu da açıkçası merak ediyorum.

29 Haziran 2017 tarihli KİGT değişikliği paketinin getirdikleri genel hatlarıyla bu şekilde. Umarım herkes için hayırlı olur.

Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İhale Mevzuatı: Bir Soru-Bir Cevap (8) Yabancı Para Cinsinden İş Deneyiminin Güncellenmesi

Mal Alım İhalelerinde Özel İmalat Süreci Kavramı ve Sonuçları

İdareler ve KİK’e Şikayet/İtiraz Başvurularında Sık Yapılan Hatalar (1)