Aşırı Düşük Teklif Sorgulamasında İdareler Tarafından Sık Yapılan Hatalar (Yapım İşleri-2)
Yapım işlerinde tekliflerin değerlendirilmesi sürecinde aşırı düşük teklif sorgulama aşamasında idareler tarafından
sık yapılan hatalara ilişkin bu ikinci makalemde teklif değerlendirme
aşamasında yapılan hataları irdeleyeceğim.
-
Yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren iş kalemleri/grupları ile
bunların dışındaki kalemlerin belirlenmemesi, %80’lik kısım için açıklama
istenmemesi, %80’lik kısım dışında kalanlar için açıklama istenmesi:
24.02.2016 tarihli ve 2016/UY.III-618 sayılı KİK kararı
“Yapılan incelemede, ihale onay belgesinin ekinde “sıralı iş
kalemleri/grupları listesi” analiz girdilerinin tutarları itibariyle küçükten
büyüğe sıralanmış halini gösteren “sıralı analiz girdileri tablosu”nun yer
aldığı görülmüş olmakla beraber, aşırı
düşük teklif açıklama isteme yazısının ekinde açıklama istenecek iş
kalemleri/grupları listesinin ve açıklanması istenmeyen analiz girdileri
tablosunun isteklilere gönderilmediği tespit edilmiştir. Yapılan tespitler
neticesinde idare tarafından yapılan aşırı düşük teklif sorgulamasının
mevzuatta yer verilen usule uygun yapılmadığı görülmektedir. Usulüne uygun
yapılmayan bir aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda, istekliler tarafından
yapılan aşırı düşük teklif açıklamasının mevzuata uygun olup olmadığının
sağlıklı bir şekilde değerlendirebilme imkânı olamayacağından, açıklama istenecek iş kalemleri/grupları
listesinin ve açıklanması istenmeyen analiz girdileri tablosunun isteklilere
bildirilmek, ayrıca açıklanması istenen iş kalemleri arasında bulunan özel (ve
varsa paçal) pozlara ilişkin analiz girdileri ve miktarlarının gösterildiği
analiz formatları da oluşturularak yazı ekinde isteklilere gönderilmek suretiyle
teklifi sınır değerin altında olan isteklilerden yeniden aşırı düşük teklif
açıklaması istenmesi gerektiği neticesine varılmıştır.”
Bu karardaki olayda
idare aşırı düşük teklif sorgulama yazısı ekinde açıklama istenen %80’lik kısma
giren iş kalemleri/grupları listesini isteklilere göndermediği için düzeltici
işlem tesis ediliyor.
31.10.2011 tarihli ve
2011/UY.III-3655 sayılı KİK kararı
“İhale onay belgesinin eki yaklaşık maliyet cetvelinde 19 adet iş kaleminin
bulunduğu, idarece yapılan aşırı düşük teklif sorgulamasında, aşırı düşük
teklif olduğu tespit edilen isteklilerden 15 adet iş kalemi için açıklama
istendiği görülmüştür. Kamu İhale Genel Tebliğinin 38.1 inci maddesinde
belirtildiği şekilde oluşturulacak
listeye göre yaklaşık maliyetin % 80’lik kısmına giren iş kalemlerinin
belirlenmesi gerekirken, idarece açıklama istenecek kalemler bakımından bu
doğrultuda bir belirleme yapılmadığı, açıklama istenen 15 adet iş kalemi
arasında açıklama istenmesine gerek bulunmayan iş kalemlerinin de bulunduğu,
açıklama istenmesi gereken bir iş kaleminin ise açıklama istenecek iş kalemleri
arasına dahil edilmediği tespit edilmiştir.”
Bu karardaki olayda da
idare 15 adet iş kalemi için açıklama istemiş ancak sıralı analiz girdileri
listesi ve %80’lik kısım kriterine uymadan bu kalemleri belirlediği için
düzeltici işlem tesis ediliyor.
-
Açıklama istenmeyecek analiz girdilerinin isteklilere bildirilmemesi veya
bu girdilerin tespitinde hata yapılması
Daha önceki
makalelerimde de belirttiğim gibi idarelerin açıklama istenecek iş kalemlerini
belirttikten sonra bu iş kalemlerinin analizine girerek analiz toplamının %
3’üne eşit veya altında olması nedeniyle sorgulamaya tabi tutulmayacak analiz
girdilerini belirlemesi gerekiyor.
30.03.2016 tarihli ve
2016/UY.III-944 sayılı KİK kararı
“Kamu İhale Genel Tebliği’nde yer alan aşırı düşük tekliflerin
açıklanmasına yönelik olarak isteklilere gönderilen yazılarda, Kamu kurum ve
kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar ile uyumlu olmayan iş kalemleri (özel
iş kalemleri, paçal iş kalemleri) için bu iş kalemlerinde bulunan analiz
girdileri ve miktarlarının gösterildiği analiz formatlarının (bu iş
kalemlerinin niteliği itibariyle analiz formatı hazırlanabilir olması koşulu
ile) ihale dokümanı kapsamında istekli olabileceklere verilmesi gerekmektedir.
Aşırı düşük teklif sorgulama yazıları eklerinde yer alan listeler
incelendiğinde, açıklama istenen iş
kalemleri için girdi ve miktarların gösterildiği analiz formatlarının
hazırlandığı ancak paçal iş kalemlerine ait analizlerde yer alan bazı iş
kalemlerinin (örneğin 03.501 poz nolu “Ekskavatörün (100 HP) 1 saatlik ücreti”,
03.508 poz nolu “Motor greyderin 1 saatlik çalıştırılması”, 03.511 poz nolu
“Traktör buldozerin 1 saatlik ücreti”) “Açıklama istenen analiz gidileri” listesinde
“Girdi” olarak yer aldığı tespit edilmiştir. Birer iş kalemi niteliğinde
olan ve idarece girdi olarak değerlendirilen söz konusu kalemlerin sorgulamaya
konu edilmiş olmasının idarece sorgulama yapılacak iş kalemlerinin tespitinin
ve açılama istenmeyecek analiz girdilerinin mevzuata uygun şekilde
belirlenmediğini gösterdiği sonucuna ulaşıldığından, idarece aşırı düşük teklif sorgulamasına konu iş kalemlerinin ve
açıklama istenmeyecek analiz girdilerinin mevzuata uygun şekilde belirlenip
aşırı düşük teklif sorgulama işleminin yenilenmesi gerektiği anlaşılmıştır.”
Bu karardaki olayda da
idare paçal iş kalemlerinde (birden fazla iş kalemini içeren hibrid iş kalemi)
analizde yer alan iş kalemlerini, bu iş kalemlerinin analizine girmeden, bütün
olarak girdi olarak kabul ederek açıklama istenecek ve istenmeyecek girdi
listesini oluşturmuş ve bu nedenle düzeltici işlem tesis ediliyor.
26.08.2015 tarihli ve
2015/UY.III-2313 sayılı KİK kararı
“Netice itibariyle, idarece yaklaşık maliyet hesaplanması sırasında
gerçekleştirilmesi gerekirken gerçekleştirilmeyen işlemlerin (sıralı iş
kalemleri listesi ve sıralı analiz girdileri tablosu hazırlanması) esasen aşırı
düşük teklif sorgulama aşamasında kullanılmak üzere oluşturulacak ve açıklama
istenecek iş kalemleri ile bu kalemlerin bünyesinde yer alan ancak açıklama
istenmeyecek analiz girdilerinin belirlenmesi amacını taşıdığı, dolayısıyla
gelinen aşamada idare tarafından söz konusu
liste ve tablolar oluşturulmak suretiyle açıklama istenecek iş kalemleri
listesi ile açıklama istenmeyecek analiz girdileri belirlenerek aşırı düşük
teklif sorgulaması işleminin yenilenmesinin mümkün olduğu sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle
giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, açıklama istenilecek iş kalemleri listesi ile açıklama istenilmeyecek
analiz girdilerinin belirlenerek teklifi aşırı düşük teklif olarak belirlenen
isteklilerden yeniden aşırı düşük teklif açıklama istenmesi bu aşamadan sonraki
ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi
gerekmektedir.”
Bu karardaki olayda da
idare yaklaşık maliyet tespiti aşamasından itibaren sıralı iş kalemleri
grupları listesi oluşturulması, %80’lik kısma giren iş kalemleri ile açıklama
istenmeyecek analiz girdileri tespitini yapmamış. Teklif değerlendirme
aşamasında açıklama istenmeyecek analiz girdilerinin belirlenmesi de dahil bu
eksikliklerin giderilerek sorgulamanın yeniden yapılması yönünde düzeltici
işlem tesis ediliyor.
-
Özel/Paçal İş Kalemlerinin Analiz Formatının Usulüne Uygun Hazırlanmaması/Verilmemesi
KİGT’de özel ve paçal iş kalemi “Kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış
birim fiyatlar ile uyumlu olmayan iş kalemleri (özel iş kalemleri) ile
idarelerce tasarlanan ve birden fazla iş kalemini ihtiva eden iş kalemleri
(paçal iş kalemi)” olarak tanımlanıyor. Esasen bunlara ilişkin analiz
formatlarının ihale dokümanında verilmesi gerekiyor. Ancak, doküman kapsamında
verilmeyen bu analiz formatlarının aşırı düşük teklif sorgulama aşamasında sorgu
yazısı ekinde verilmesi de kabul ediliyor. Bu tür iş kalemlerinin analiz
formatları ve analiz girdilerinin hazırlanması ile açıklama istenecek analiz
girdilerinin belirlenmesinde yapılan hatalar da aşırı düşük teklif sorgulama ve
değerlendirme sürecini uzatıyor. Örnek kararlara bakalım.
08.03.2017 tarihli ve 2017/UY.I-750 sayılı KİK kararı
“açıklama istenilecek paçal iş
kalemlerinin analizlerinin birçok alt iş kaleminden oluşturulmak suretiyle
hazırlandığı ancak bahse konu iş kalemlerinin tüm temel girdilerine kadar ayrıştırılmadıkları,
açıklama istenilmeyecek analiz girdilerinin, bu iş kalemleri baz alınarak düzenlendiği,….
Açıklama istenilecek paçal iş
kalemlerine ait birim fiyat analizlerinin temel girdilere (işçilik, mazot,
dinamit vb. diğer malzeme girdileri, makine amortismanı vb. makine girdileri)
kadar ayrıştırılarak yapılması… gerekmektedir.”
Bu karardaki olayda
idare paçal iş kalemlerinin analizlerini en alt girdilere kadar ayrıştırmadan
isteklilere gönderdiği için hata yapmış. Bu tür iş kalemlerinin analizleri en
alt girdilere kadar ayrıştırılması suretiyle analiz toplamının %3 ve altında kaldığı için açıklama istenmeyecek analiz girdilerinin
belirlenmesi gerekiyor.
Ankara 12. İdare Mahkemesinin
12.01.2017 tarihli ve E:2016/5039, K:2017/75 sayılı kararı:
“Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.4. maddesinin son fıkrası uyarınca özel ve paçal iş kalemlerinin, analiz girdileri
ve miktarlarının gösterildiği analiz formatlarının, ihale dokümanı kapsamında
istekli olabileceklere verilmesi gerektiğinden ve davacı şirketin istekli
olabilecek nitelikte bulunduğu uyuşmazlık konusu ihalede söz konusu analiz
formatlarının istekli olabileceklere verilmediği anlaşıldığından, davacı
şirketin itirazen şikâyet başvurusunun reddine ilişkin dava konusu Kurul
kararında hukuka uyarlık görülmemiştir...”
Bu karardaki olayda
şikayetçi istekli olabilecek statüsünde yani ihaleye teklif vermemiş. Bu
şikayetçinin özel ve paçal iş kalemlerine ilişkin analiz formatlarının ihale
dokümanı kapsamında verilmesi gerekirken verilmemesi iddiasını KİK teklif
değerlendirme sürecinde telafi edilebileceği gerekçesiyle uygun bulmamasına
karşın idare mahkemesi bu eksiklikten dolayı ihalenin iptaline karar veriyor.
Bu kararın Danıştay 13. Dairesi tarafından KİK lehine bozulacağını tahmin
ediyorum.
-
Sınır Değerin Yanlış Tespit Edilmesi
Bu hatanın sebebi genel olarak ya yanlış N
katsayısı kullanılmasından ya da geçerli teklif bedellerinin yanlış
girilmesinden veya geçerli olmayan bir teklifin geçerli kabul edilmesinden
kaynaklanıyor. Ama bu hata ağırlıklı olarak düzeltici işlem tesisi ile
giderilebiliyor.
18.04.2016 tarihli ve 2016/UY.I-1099 sayılı KİK kararı
“Bu durumda yeni sınır
değer 25.015.255,53 TL olup, yeni sınır
değere göre aynı firmaların aşırı düşük teklif olduğu, düzeltici işlem
belirlenmesi gerekmekle birlikte ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibinin
başvuru sahibi olan Erhan Özhan - Tetiş Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.
olduğu, esasa etkili bir aykırılık olmadığı anlaşılmıştır.” Bu karardaki olayda bir isteklinin
teklifinin geçersiz olduğu tespiti yapılmakla birlikte, hesaplanan yeni sınır
değer sonucu aynı istekliler sınır değerin altında kaldığı için esasa etkili
aykırılık olmadığı tespiti yapılıyor.
10.02.2016 tarihli ve 2016/UY.III-466 sayılı KİK kararı
“Yukarıda yer verilen
tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde, 25.11.2015 tarihli ve 2015/MK-481
sayılı Kamu İhale Kurulu kararı sonrasında idarece tesis edilen işlemler
incelendiğinde, Ada İnş. ve Tic. Ltd.
Şti.nin teklif geçerlilik süresinin uzatılması ve geçici teminat
istenilmeksizin, bilgi eksiliği kapsamında, teklif zarfında yer alan
belgelerden iş deneyim belgesi, ticaret sicili gazetesi ve imza sirkülerinde
imza bulunmaması şeklindeki eksikliğin tamamlatıldığı ve bunun üzerine anılan
isteklinin teklifi geçerli kabul edilerek anılan isteklinin teklifinin sınır
değer hesabına dahil edildiği anlaşılmakta olup, Ada İnş. ve Tic. Ltd. Şti.nin
teklif geçerlilik süresinin uzatılması ve geçici teminat istenilmeksizin,
anılan isteklinin teklifinin geçerli sayılması yönündeki işlemin mevzuata
aykırı olduğu anlaşılmıştır.”
Bu karardaki olayda da teklif geçerlilik süresi ve geçici teminat mektubu
süresini uzatmadan bilgi eksikliği tamamlatılan bir isteklinin teklifinin geçerli
kabul edilerek sınır değer hesabına katılması mevzuata aykırı kabul ediliyor.
-
İşçilik Girdisi için Açıklama İstenmemesi
KİGT’ne göre işçilik girdisi analiz toplamının %3’ünden
düşük dahi olsa mutlaka açıklanması gereken girdiler arasında sayılması
gerekiyor. Bu girdi için de saatlik asgari ücretin altında bedel öngören
isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması zorunlu. Bu girdi
için açıklama istenmemesi düzeltici işlem tesisi yoluna gidilmesiyle
gideriliyor.
08.03.2017 tarihli ve 2017/UY.III-778
sayılı KİK kararı:
“Kamu İhale Genel Tebliği’nin 45.1.2.2’nci maddesinde iş kalemi analizleri ve alt analizlerinde yer alan bütün işçilik
girdilerinin girdi tutarının analiz toplamının % 3’üne eşit veya altında
olmasına bakılmaksızın açıklama istenilecek girdiler arasında gösterilmesi
gerektiği açıklanmıştır. Bu itibarla, aşırı düşük teklif açıklaması ekinde
isteklilere verilen açıklama istenilecek iş kalemlerinin analizlerinde yer alan
ve yukarıda belirtilen girdilerin analizinde işçilik girdilerinin yer aldığı,
söz konusu girdilerin açıklama istenilmeyecek girdiler olarak belirlendiği, ancak yukarıda yer verilen Tebliğ maddesi
uyarınca içerisinde işçilik girdisi barındıran pozlarda yer alan işçilik
girdilerinin açıklama istenecek girdiler olarak belirlenmesi gerektiği,
yukarıda sayılan girdilerin idarece açıklama istenmeyecek girdiler olarak
belirlenmesi ile işçilik girdilerinin açıklama istenilmeyecek girdi olarak
belirlenmesi sonucunu doğurduğu anlaşılmıştır.”
Bu karardaki olayda
açıklama istenmeyecek bazı pozların tarifi içerisinde işçilik yer aldığı için
bu pozlarla ilgili açıklama istenmemesi mevzuata aykırı bulunuyor.
26.01.2017 tarihli ve
2017/UY.I-328 sayılı KİK kararı:
“Bu itibarla, aşırı düşük teklif açıklaması ekinde isteklilere verilen
İM-BF-004 poz numaralı iş kaleminin analizlerinde yer alan “Zayiat” girdisinin
analizinde yukarıda yer alan işçilik girdilerinin yer aldığı, zayiat girdisinin
açıklama istenilmeyecek girdi olarak belirlendiği, ancak yukarıda yer verilen Tebliğ maddesi uyarınca içerisinde işçilik
girdisi barındıran pozlarda yer alan işçilik girdilerinin açıklaması istenecek
olarak belirlenmesi gerektiği, idarece zayiat girdisinin açıklanması
istenmeyecek girdi olarak belirlenmesi ile işçilik girdilerinin açıklaması istenilmeyecek
girdi olarak belirlenmesi sonucunu doğurduğu anlaşılmıştır.”
Bu karadaki olayda da
bir öncekindeki gibi içinde işçilik girdisi yer alan bir girdinin açıklama
istenmeyecek girdi olarak kabul edilmesi mevzuata aykırı bulunuyor.
Yapım işleri ihalelerinde aşırı düşük teklif sorgulama
aşamasında idareler tarafından sık yapılan hatalar genel hatlarıyla böyle.
İhalelere katılan isteklilere önerim eğer yapılan sorgulamada bu tür hatalar
varsa idareye başvurarak bu hataların giderilmesini talep etmeleridir. Aksi
takdirde, şikayet ve itirazlar sonucu ihale süreçleri gereksiz bir şekilde uzayacaktır.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder