Aşırı Düşük Teklif Sınır Değer Hesaplaması Açısından “Geçerli Teklif” Kavramı
Bilindiği üzere yapım işleri ile hizmet alımlarında aşırı düşük tekliflerin
tespit edilmesinde sınır değer hesaplaması yapılıyor. Bu sınır değer hesabının
nasıl yapılacağı ise yapım işleri için Kamu İhale Genel Tebliği’nin (KİGT) 45.1.1.
maddesinde, hizmet alımları için de 79.1.2. maddesinde açıklanıyor. Personel
çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında karsız yaklaşık maliyet sınır değer
olarak kabul ediliyor. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımları ile yapım işlerinde sınır değer
hesabında ise yaklaşık maliyet ile teklif bedellerini esas alan matematiksel
formüller kullanılıyor.
Bu hesaplamalarda 25.01.2017 tarihli kamu ihale mevzuatı değişiklikleri
öncesinde geçerli teklifler dikkate alınır, herhangi bir sebeple (belge
eksikliği, yeterlik şartlarını karşılamama vs.) değerlendirme dışı bırakılan
tekliflere ilişkin bedeller dikkate alınmazdı. 25.01.2017 tarihinde KİGT’de
yapılan değişiklik ile bu hesaplamada
ilk oturumda teklif mektubu ve geçici teminatını usulüne uygun sunduğu
anlaşılan isteklilerin teklif bedelleri, teklif değerlendirme sürecinde herhangi bir sebeple değerlendirme dışı
kalıp kalmadıklarına bakılmaksızın sınır değer hesabında dikkate alınır hale
geldi. Malum, aşırı düşük teklif konusu 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
kapsamında yapılan ihalelerde en yoğun uyuşmazlık ve şikayetlerin yaşandığı
alan. Bu değerlendirmenin başlangıcı da sınır değer hesabı. Bu nedenle ilk
oturumda “teklif mektubunun ve geçici teminatın usulüne uygun olup olmadığına
ilişkin değerlendirme” büyük önemi haiz hale geldi. Peki, ihale komisyonları
ilk oturumda teklif mektupları ve geçici teminatlarla ilgili hangi hususlara
bakarak uygunluk değerlendirmesini yapacak? Konuyu 4734 sayılı Kanun, ilgili
uygulama yönetmelikleri ve KİGT hükümleri çerçevesinde irdeleyelim.
4734 sayılı Kanunun 30’uncu maddesinde teklif mektupları ile ilgili şu hüküm
yer alıyor; “Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile
birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif
mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.” Bu
hükmün bir yansıması olarak da uygulama yönetmeliklerinde şu hüküm yer alıyor;
“
Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur:
a) Yazılı olması.
b) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi.
c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça
yazılması.
ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması.
d) Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası,
Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin vergi kimlik numarasının
belirtilmesi.
e) Ad ve soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce
imzalanmış olması.
Ortak girişim olarak
teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların tamamı tarafından veya yetki verdikleri kişilerce
imzalanması gerekir
….
Teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda
belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması
teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir.
Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan teklif mektuplarının
değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara
başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi
değerlendirme dışı bırakılır.”
Aynı Kanunun 33’üncü maddesinde “İhalelerde,
teklif edilen bedelin % 3'ünden az
olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.
İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla, danışmanlık hizmeti ihalelerinde
geçici teminat alınması zorunlu değildir.” hükmü, 35’inci maddesinde, “32
nci maddeye göre belirlenen tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün
fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir…
İlgili mevzuatına aykırı
olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.” Hükmü yer alıyor.
Bu hükümlerin yansıması olarak da uygulama yönetmeliklerinde şu
düzenlemeler yapılmış:
“(1) İhalelerde, teklif
edilen bedelin yüzde üçünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek
tutarda geçici teminat alınır.
…
(3) Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler
teminat olarak kabul edilir.
(4) İstekli veya
yüklenici tarafından, teminat olarak banka teminat mektubu verilmesi halinde, bu teminat mektuplarının kapsam ve
şeklinin, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlara uygun olması
zorunludur. Standart formlara uygun
olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez.
(5) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi
belirtilmelidir. Bu tarih, ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik
süresinin bitiminden itibaren otuz günden az olmamak üzere istekli tarafından
belirlenir.
….
(7) İsteklinin ortak
girişim olması halinde toplam teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin
uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın
ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir.
….”
Tekliflerin açıldığı ilk oturumda ihale komisyonlarının yapmaları gereken
işlemler, Kanunun 36’ncı maddesinde yazılmıştır. Bu maddede, “Teklifler ihale dokümanında belirtilen
ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında
belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek,
hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif
zarflarını alınış sırasına göre inceler. 30 uncu maddenin birinci fıkrasına
uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz.
Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre
açılır.
İsteklilerin
belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif
mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir.
Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile
geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir.
İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu
işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada;
hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan
belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen
değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.”
Yukarıdaki Kanun hükümleri ve Yönetmelik hükümlerini incelediğimizde
ihalenin ilk oturumunda teklif mektuplarının usule uygunluğu açısından kontrol
edilmesi gereken hususları şöyle sıralayabiliriz;
-
Teklif mektubu standart
formuna uygunluk, (bu kontrol yazılı olma ve ihale dokümanının kabul edildiği kontrolünü de
doğal olarak kapsamaktadır. Zira standart formda bunlara ilişkin cümle ve
ibareler bulunmaktadır.)
-
Kazıntı, silinti, düzeltme olmaması,
-
Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası veya vergi kimlik numarasının olması (bu da yine standart
formun bir parçasıdır),
-
Ad ve soyadı veya
ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması,
Bu hususlara ilişkin
tespitlerin ilk oturumda yapılmış olması ve tutanak altına alınmış olması
gerekir.
Geçici teminatlar açısından
da kontrol edilmesi gereken hususları şöyle sıralayabiliriz;
-
Teklif edilen bedelin
yüzde üçünü karşılayıp karşılamadığı,
-
Geçici teminat mektupları açısından
teklif geçerlilik süresinin bitiminden itibaren en az otuz gün geçerli olup
olmadığı,
-
Geçici teminat mektupları açısından
standart forma uygun olup olmadığı (idare adı, iş adı yazılması, banka
kaşesi ve yetkililerin imzası olması gibi),
Yine bu hususlara
ilişkin tespitlerin de ilk oturumda yapılmış olması ve tutanak altına alınmış
olması gerekir.
Teminat mektupları ve geçici
teminatlar açısından uygun olup olmama açısından yapılan değerlendirme
sonrasında, uygun olduğu tespit edilen teklifler aşırı düşük teklif sınır değer
hesaplamasında dikkate alınacaktır.
Bu konuya ilişkin olarak geçenlerde KİK
tarafından bir uyuşmazlıkta karar alındı (09.08.2017 tarihli ve 2017/UY.III-2205
sayılı karar). Uyuşmazlığa konu olayda sınır değer hesabı sonrası sınır değerin
altında kaldığı için değerlendirme dışı bırakılan bir istekli, ilk oturumda
yapılan değerlendirme sonrasında teklif mektubu eki cetvelde aritmetik hata
olduğu ve imza sirküleri ile teklif mektubundaki imzaları aynı olmadığı
gerekçeleriyle değerlendirme dışı kalan başka bir istekliye ilişkin bu
tespitlerin ihalenin ilk oturumunun konusu olmadığını, bu isteklinin teklif
mektubu ve geçici teminatının uygun sayılarak aşırı düşük teklif sınır değer
hesabında dikkate alınması gerektiğini iddia etmekteydi. KİK bu kararda, “İsteklilerin birim fiyat teklif cetvelinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı hususu,
teklif mektubu ve birim fiyat teklif
cetvelindeki imzanın imza sirkülerindeki imza ile aynı olup olmadığı hususu
ile diğer belgelerin ihaleye katılım ve yeterlik kriterlerini sağlayıp sağlamadığı
yönündeki değerlendirmeler anılan Kanun’un
37’nci maddesi gereğince ikinci oturumda değerlendirilecek ve sınır değer hesabında
bu değerlendirme dikkate alınmayacaktır.”diyerek başvuru sahibi
istekliyi haklı buldu ve düzeltici işleme karar verdi.
Bu
karardaki aritmetik hata ile ilgili değerlendirmede tartışılacak bir husus yok.
Zira Kanunun 37’nci maddesi “ Bu ilk
değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile
geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin
tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada,
isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik
kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup
olmadığı ile birim fiyat teklif
cetvellerinde aritmetik hata
bulunup bulunmadığı incelenir.”
Dieyerek aritmetik hata konusunun ilk oturum sonrasındaki kapalı oturumların
konusu olduğu açıkça belirtiliyor.
Ancak
teklif mektubu ve birim fiyat teklif
cetvelindeki imzanın imza sirkülerindeki imza ile aynı olup olmadığı hususu
açısından KİK kararındaki değerlendirmeye katılmıyorum. Zira Kanunu n 30. maddesi ve yönetmelik
hükümleri yetkili kişilerce imzalanma hususunu teklif mektubu açısından
uygunluk kriteri olarak açıkça sayıyor. Yetkili kişi tarafından imzalanmış
olmanın ise anlaşılabileceği belgeler teklif mektubu, imza sirküleri ile
vekaleten katılma halinde vekaletname. Bu nedenlerle yetkili kişi tarafandan
imzalanmış olma hususu ilk oturumda ihale komisyonu tarafından değerlendirilmek
zorunda. Konuyla ilgili daha sonraki uyuşmazlıklar sonrasında KİK, idare
mahkemeleri ve Danıştay 13. Dairesi kararlar verecektir. Özellikle, Danıştay’ın
değerlendirmesini takip etmekte fayda var.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
merhaba Teklif mektubu doğru verilip fakat birim fiyat teklif cetveli eksik kalemler olan bir teklif sınır değer hesaplamasında dikkate alınır mı?
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
SilPersonel taşımada işinde sınır değer hesaplanırken R kat sayısı kaç alınır?
YanıtlaSil