4 Mart 2017 tarihli Kamu İhale Mevzuatı Değişiklikleri Üzerine
Kamu İhale Kurumu (KİK)
25 Ocak 2017 tarihli orta şiddette diyebileceğimiz mevzuat değişikliklerinin
üzerinden daha 40 gün bile geçmeden yine bir mevzuat değişikliği paketini 4
Mart 2017 Cumartesi günü Resmi Gazete’de yayımladı. Bu seferki değişiklikler
öyle çok geniş kapsamlı değil ve ağırlıklı olarak EKAP uygulamalarıyla ilgili.
Şimdi bu değişiklikleri irdeleyelim.
İdareler tarafından EKAP üzerinde yapılacak işlemlerin
arasına “idareye verilen şikayet
dilekçesinin kaydı” da eklendi. İdareler bundan sonra kendilerine ulaşan
şikayet dilekçelerini tarayarak EKAP’a yükleyecekler. Bu değişiklikle birlikte hem
KİK’e ulaşan itirazen şikayet başvurularının incelenmesinde süreç kolaylaşacak
hem de itirazen şikayet başvuruları dışında idareye yapılan şikayetlerle
ilgili de istatistiki veriler toplanabilir hale gelecektir. Zira, idarelere
yapılan şikayet başvuruları sonrasında her zaman KİK’e itiraz başvurusu
gelmiyor. Malum, KİK’e başvuru çok pahalı. Yaklaşık maliyetine göre 3.700
TL’den neredeyse 15.000 TL’ye kadar çıkıyor.
EKAP’la ilgili yine önemli bir değişiklik de idareler ile
isteklilerin EKAP’a kaydedilmesi gereken bilgilere ilişkin hassasiyetlerini
artırmaya yönelik. Zira, mevzuatın uygulanması amacıyla EKAP üzerinden Kurumca
belirlenen yönlendirmelere uymayan ve istenen her türlü veri girişini eksik veya hatasız yapmayan idare ve istekliler
artık KİK tarafından yaptırımla karşılaşabilecekler. KİK, böyle durumlarda EKAP kullanımını kısıtlayabilecek. Bu
yolla özellikle idarelerin eksik veri kaydı yaptığı sözleşme bilgileri (fesih,
hakkediş ödeme, iş artışı, fiyat farkı gibi) EKAP’a daha yüksek düzeyde
kaydedilebilecektir. Ancak, fiili olarak
bu yaptırımın KİK tarafından etkin uygulanacağını sanmıyorum. Zira, siyasi
ve idari baskılarla bu tür yaptırımlar anında kaldırılabiliyor. Örneğin çok
öteden beri mevzuatta, doğrudan temin kaydında gevşeklik gösteren idarelerin
yapacakları 21-f ve 22-d parasal limit kapsamındaki %10’luk bütçe aşımına
ilişkin Kurum uygun görüşünde bu hususun dikkate alınacağı var. Ama herhangi
bir başvuruda bu hususun dikkate alındığını ben hiç duymadım.
EKAP’a kayıtlı olan istekliler artık;
-Gerçek kişi iseler, kendileri ile vekil veya temsilcileriyle
ilgili adı, soyadı ve T.C. kimlik
numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı bilgilerini,
- Tüzel kişi iseler
kendileri,
ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç), yönetimindeki
görevliler ile vekil veya temsilcileriyle ilgili ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile
varsa işletme adı bilgilerini,
güncelleyip son başvuru
veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce EKAP’a kaydetmek zorunda
olacaklar. Bu bilgilerde değişiklik olması halinde de 7 gün içerisinde bu
değişikliklerin EKAP’a kaydedilmesi zorunlu olacak. EKAP’a mevcut kaydı olanlar
için 15 Mart 2017’ye kadar süre veriliyor. Bu değişiklik özellikle yasaklılık teyidi gibi durumlarda ihtiyaç duyulan bu
bilgilerle ilgili idare ve KİK’in işini kolaylaştıracaktır.
Burada
dikkatimi çeken bir husus, bu değişiklik Elektronik İhale Uygulama
Yönetmeliği’nin 7. maddesine iki fıkra eklenerek yapılıyor. Bu madde aslında
EKAP’a gerçek ve tüzel kişilerin ilk kaydıyla ilgili Ancak yapılan değişiklikte
son başvuru veya ihale tarihinden bahsediliyor. EKAP’a ilk kayıtla ilgili bir
maddede son başvuru veya ihale tarihi bazlı bir zorunluluk getirilmesi biraz
tuhaf duruyor. Ayrıca, bu bilgileri kaydetmezlerse ne olacak? Yukarıda
bahsedilen kısıtlamalar mı uygulanacak? Ne gibi kısıtlamalar olacak
isteklilerle ilgili? İdare mi yoksa KİK’mi bu durumu takip edecek ayrıca idare
de KİK’de güncelleme yapılmadığını nasıl anlayacak? Sözleşme imzalandıktan
sonra bu durum tespit edilirse ne olacak? Bunların da Tebliğ’de özellikle daha
açık bir şekilde düzenlenmesi gerekirdi kanaatimce.
Bu mevzuat paketi ile Kamu İhale Genel Tebliği’ne
eklenen 10/A maddesinde imza sirküleri
ve ticaret sicil gazetesi suretlerinde olması gereken bilgilere ilişkin bir
açıklama getiriliyor. Buna göre; “tüzel
kişi ortakları” ifadesinden, bu ortakların ilgisine göre ad,
soyad/ticaret unvanı, T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası ile ortaklık
oranları (halka arz edilen hisseler hariç); “tüzel kişilerin yönetimindeki
görevliler” ifadesinden ise, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşmeyi
imzalayanlar da dahil olmak üzere tüzel kişilikteki yönetim, temsil ve ilzama
yetkili kişiler anlaşılacak.
4
Mart 2017 tarihli kamu ihale mevzuatı değişikliği paketinin getirdikleri genel
hatlarıyla bu şekilde. Umarım herkes için hayırlı olur.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder