4 Mart 2017 tarihli Kamu İhale Mevzuatı Değişiklikleri Üzerine

Kamu İhale Kurumu (KİK) 25 Ocak 2017 tarihli orta şiddette diyebileceğimiz mevzuat değişikliklerinin üzerinden daha 40 gün bile geçmeden yine bir mevzuat değişikliği paketini 4 Mart 2017 Cumartesi günü Resmi Gazete’de yayımladı. Bu seferki değişiklikler öyle çok geniş kapsamlı değil ve ağırlıklı olarak EKAP uygulamalarıyla ilgili. Şimdi bu değişiklikleri irdeleyelim.

İdareler tarafından EKAP üzerinde yapılacak işlemlerin arasına “idareye verilen şikayet dilekçesinin kaydı” da eklendi. İdareler bundan sonra kendilerine ulaşan şikayet dilekçelerini tarayarak EKAP’a yükleyecekler. Bu değişiklikle birlikte hem KİK’e ulaşan itirazen şikayet başvurularının incelenmesinde süreç kolaylaşacak hem de itirazen şikayet başvuruları dışında idareye yapılan şikayetlerle ilgili de istatistiki veriler toplanabilir hale gelecektir. Zira, idarelere yapılan şikayet başvuruları sonrasında her zaman KİK’e itiraz başvurusu gelmiyor. Malum, KİK’e başvuru çok pahalı. Yaklaşık maliyetine göre 3.700 TL’den neredeyse 15.000 TL’ye kadar çıkıyor.
            
EKAP’la ilgili yine önemli bir değişiklik de idareler ile isteklilerin EKAP’a kaydedilmesi gereken bilgilere ilişkin hassasiyetlerini artırmaya yönelik. Zira, mevzuatın uygulanması amacıyla EKAP üzerinden Kurumca belirlenen yönlendirmelere uymayan ve istenen her türlü veri girişini eksik veya hatasız yapmayan idare ve istekliler artık KİK tarafından yaptırımla karşılaşabilecekler. KİK, böyle durumlarda EKAP kullanımını kısıtlayabilecek. Bu yolla özellikle idarelerin eksik veri kaydı yaptığı sözleşme bilgileri (fesih, hakkediş ödeme, iş artışı, fiyat farkı gibi) EKAP’a daha yüksek düzeyde kaydedilebilecektir. Ancak, fiili olarak bu yaptırımın KİK tarafından etkin uygulanacağını sanmıyorum. Zira, siyasi ve idari baskılarla bu tür yaptırımlar anında kaldırılabiliyor. Örneğin çok öteden beri mevzuatta, doğrudan temin kaydında gevşeklik gösteren idarelerin yapacakları 21-f ve 22-d parasal limit kapsamındaki %10’luk bütçe aşımına ilişkin Kurum uygun görüşünde bu hususun dikkate alınacağı var. Ama herhangi bir başvuruda bu hususun dikkate alındığını ben hiç duymadım.
          
EKAP’a kayıtlı olan istekliler artık;
-Gerçek kişi iseler,  kendileri ile vekil veya temsilcileriyle ilgili adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı bilgilerini,
- Tüzel kişi iseler kendileri, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç), yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcileriyle ilgili ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı bilgilerini,
güncelleyip son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce EKAP’a kaydetmek zorunda olacaklar. Bu bilgilerde değişiklik olması halinde de 7 gün içerisinde bu değişikliklerin EKAP’a kaydedilmesi zorunlu olacak. EKAP’a mevcut kaydı olanlar için 15 Mart 2017’ye kadar süre veriliyor. Bu değişiklik özellikle yasaklılık teyidi gibi durumlarda ihtiyaç duyulan bu bilgilerle ilgili idare ve KİK’in işini kolaylaştıracaktır.

Burada dikkatimi çeken bir husus, bu değişiklik Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7. maddesine iki fıkra eklenerek yapılıyor. Bu madde aslında EKAP’a gerçek ve tüzel kişilerin ilk kaydıyla ilgili Ancak yapılan değişiklikte son başvuru veya ihale tarihinden bahsediliyor. EKAP’a ilk kayıtla ilgili bir maddede son başvuru veya ihale tarihi bazlı bir zorunluluk getirilmesi biraz tuhaf duruyor. Ayrıca, bu bilgileri kaydetmezlerse ne olacak? Yukarıda bahsedilen kısıtlamalar mı uygulanacak? Ne gibi kısıtlamalar olacak isteklilerle ilgili? İdare mi yoksa KİK’mi bu durumu takip edecek ayrıca idare de KİK’de güncelleme yapılmadığını nasıl anlayacak? Sözleşme imzalandıktan sonra bu durum tespit edilirse ne olacak? Bunların da Tebliğ’de özellikle daha açık bir şekilde düzenlenmesi gerekirdi kanaatimce.

Bu mevzuat paketi ile Kamu İhale Genel Tebliği’ne eklenen 10/A maddesinde imza sirküleri ve ticaret sicil gazetesi suretlerinde olması gereken bilgilere ilişkin bir açıklama getiriliyor. Buna göre; “tüzel kişi ortakları” ifadesinden, bu ortakların ilgisine göre ad, soyad/ticaret unvanı, T.C. kimlik numarası/vergi kimlik numarası ile ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç); “tüzel kişilerin yönetimindeki görevliler” ifadesinden ise, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşmeyi imzalayanlar da dahil olmak üzere tüzel kişilikteki yönetim, temsil ve ilzama yetkili kişiler anlaşılacak.

4 Mart 2017 tarihli kamu ihale mevzuatı değişikliği paketinin getirdikleri genel hatlarıyla bu şekilde. Umarım herkes için hayırlı olur.


         Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İhale Mevzuatı: Bir Soru-Bir Cevap (8) Yabancı Para Cinsinden İş Deneyiminin Güncellenmesi

Mal Alım İhalelerinde Özel İmalat Süreci Kavramı ve Sonuçları

İdareler ve KİK’e Şikayet/İtiraz Başvurularında Sık Yapılan Hatalar (1)