25 Ocak 2017 Kamu İhale Mevzuatı Değişiklikleri Ne Anlama Geliyor-1
25 Ocak 2017 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan kamu ihale uygulama yönetmelikleri ve tebliğ değişiklikleri ile ihale süreçlerinde önemli değişiklikler bizleri bekliyor olacak. Söz konusu değişiklikler bu tarihten sonra ilanı veya daveti yapılan ihaleler de geçerli olacak geneli itibarıyla.
Bu değişiklikler için de bence en önemlisi oda kayıt belgesinin artık ihale sürecinde değil de sözleşme imzalanması sürecinde istenmesi. Bu yolla ihalelere katılan istekliler önemli bir maliyetten ve külfetten kurtuluyorlar. Artık odaya kayıtlı olunduğu istekliler tarafından teklif mektubunda taahhüt edilecek, ihale üzerinde bırakılan istekli de oda kaydına ilişkin belgeyi sözleşme imzalanması aşamasında sunacak.
Bir diğer önemli değişiklik ise EKAP veya ilgili kurum veya kuruluşun web sitesinden temin edilebilen belgeler için (örn. EKAP'ta kayıtli iş deneyim belgeleri) aslı-idarece görülmüş olanı-noter onaylı sureti vs. gibi şekil şartlarının aranmayacak olması. Bu durum gerek isteklileri gerekse de idareleri belgelerin değerlendirilmesinde karşılaşılan şekli problemlerden kurtaracaktır.
Yine bu değişiklikler arasında göze çarpan bir diğeri teknik şartnamede sunulması gerektiği belirtilen ancak idari şartnamede belirtilmemiş olan belgelerin de ihalede sunulmasının -bununla ilgili standart bir metnin idari şartnamelere eklenmesi suretiyle- zorunlu hale getirilmesi. Pek çok ihalede (özellikle mal alımı ihalelerinde) bu konu uyuşmazlıklara sebep veriyordu. Bu hususta KİK ve mahkemelerin genel yaklaşımı idari şartnamede sunulması istenmemiş bir belgenin teknik şartnamede belirtilmiş de olsa yeterlik tespitinde kullanılamayacağıydı. Bu düzenleme ile uyuşmazlık konusu olan önemli bir sorun ortadan kalkıyor gibi. Ancak bu yeni düzenleme de yeni sorunları beraberinde getirebilecektir. Zira, pek çok idaremiz açık bir şekilde yeterlik kriteri olacağı kanunda ve yönetmeliklerde yazılmış olan belgeleri (örn. kalite ve standart belgeleri, kendi malı olduğunu gösteren belgeler) teknik şartnameye yazıp geçiyorlar. Bu durum ihale ilanında ve idari şartnamede yer almadığı için çok sayıda istekli yanılıyor ve belgeleri eksik olarak teklif verip ihale dışı kalıyorlar. Bunun faturası da yüksek alım bedeli oluyor pek çok kez. Yeni düzenleme idarelerin ilan ve idari şartnamelerde de bu yeterlik belgelerini belirtmek hususunda daha dikkatsiz davranmalarına yol açabilir.
Önemli bir ihtilaf konusu husus da bu mevzuat değişikliğine konu olmuş. tablolama programlarından kaynaklı (örn. MS Excel)yuvarlamalardan dolayı birim fiyat teklif cetvellerine yansıyan aritmetik hatalar artık birim fiyatlar esas alınarak ihale komisyonları tarafından düzeltilecek ve aritmetik hata olarak kabul edilmeyecek. Tabi bu aritmetik hata toplam teklif fiyatının binde birine eşit veya daha azsa ve ihalenin sonuçlandırılmasına esas teklif sıralamasının değişmemesi kaydıyla bu işlem uygulanacak. Bu düzenleme her ne kadar pratik bir zorunluluktan kaynaklanıyor olsa da bence 4734 sayılı Kanunun 37'nci maddesinde yer alan aritmetik hata durumunda ihale dışı bırakılacağına ilişkin net düzenlemeye bence aykırı. Zira, kanun bu gibi durumlar için istisna öngörmemiş ve aritmetik hatanın tanımını KİK'e bırakmamış.
KİK'e yapılan itirazen şikayet başvurularıyla ilgili de yen bir zorunluluk getirilmiş. Buna göre KİK'e yapılan itirazen şikayet başvurularında dilekçe ekine idareye yapılan şikayet dilekçesinin bir örneği ile idare tarafından karar alınıp şikayetçiye bildirilmişse bunun bir örneğinin eklenmesi artık zorunlu. Aksi takdirde başvuru şekil şartlarından reddedilecek.
25 Ocak 2017 mevzuat değişikliklerini irdelemeye yarın mal alımlarıyla devam edeceğim.
Ümit ALSAÇ
Kamu İhale, Kamu İhale Sözleşmeleri ve EKAP Danışmanı
(E) Kamu İhale Kurumu/Kamu İhale Uzmanı
Ücreti mukabili eğitim ve danışmanlık talepleri için:
E-posta: ualsac@gmail.com
Yorumlar
Yorum Gönder